Wereld Alzheimer Dag in IJsselstein

Op 21 september is het Wereld Alzheimer Dag. In IJsselstein besteden we hier speciale aandacht aan. De dag begint met het hijsen van de vlag door wethouder Foekema voor het gemeentehuis om 9:30 uur. Daarnaast worden de bewoners van woonzorgcentra en deelnemers aan de dagactiviteiten deze dag extra verwend tijdens de lunch. ’s Avonds is er een voorstelling over dementie in het Fulco theater. Ook in de bibliotheek wordt aandacht besteed aan dementie.

Open Huis dagactiviteitencentra
De Isselhof en Meikers openen op 21 september hun deuren voor geïnteresseerden en organiseren een activiteit. Geïnteresseerden kunnen van 10.30 tot 12.00 uur een bezoek brengen aan De Isselhof en van 11.00 tot 12.00 uur aan de Meikers. Wethouder Foekema is rond deze tijd ook aanwezig op de centra. Op de dagactiviteitencentra krijgen deelnemers samen met hun mantelzorger tussen 12:00 en 13:00 uur een broodje. Bij de woonzorgcentra Mariënstein, Ewoud en Isselwaerde krijgen de bewoners op 21 september een extraatje bij de lunch.

Fulco theater: win kaartjes
’s Avonds is in het Fulco theater de voorstelling ‘Annet’ te zien. Dit is een persoonlijke, humorvolle en indringende monoloog van acteur Bas Keijzer. Als vrijwillige “buddy” werd hij gekoppeld aan een dementerende vrouw (Annet) van achtentachtig. Met haar ontwikkelde hij langzaam een bijzondere vriendschap. We geven 5 keer 2 kaarten weg voor deze voorstelling. Wil je kans maken op deze kaarten? Stuur dan een mail met korte motivatie naar m.vanhoof@alzheimervrijwilligers.nl. De winnaars ontvangen uiterlijk 18 september bericht.

‘We zijn zelf het medicijn’ in de bibliotheek
Op 20 september geeft Prof. dr. Wiesje van der Flier een lezing in de bibliotheek. Zij is neuropsycholoog en klinisch epidemioloog en doet onderzoek naar Alzheimer. Op 21 september is er om half tien een koffie- en beweegochtend in de bibliotheek. Tijdens de koffie geeft de buurtsportcoach voorlichting over bewegen.

Het geheugenkabinet krijgt daarnaast een prominente plek en er is aandacht voor de campagne ‘We zijn zelf het medicijn’. Je kunt namelijk zelf veel doen om je hersenen gezond te houden en de kans op dementie te verkleinen door het volgen van drie leefstijladviezen.

• Blijf nieuwsgierig (heb een doel: een hobby, iets leren, een eigen tuintje)
  • Eet gezond (veel groente en fruit, olijfolie, rook niet, geen alcohol)
  • Beweeg regelmatig (ga wandelen of zwemmen, blijf bezig).

Meer informatie:
Meikers: