Buurtbemiddeling – succesverhaal

Onze coördinator buurtbemiddeling kreeg vandaag zo’n positief appje van haar vrijwillige buurtbemiddelaar, dat we dit positieve verhaal graag even met jullie delen. Daarnaast geeft het een mooi beeld wat onze bemiddelaars doen als zij, vanwege ergernissen of ruzies tussen buren, worden ingeschakeld.

“In een gehorig appartementengebouw heeft een onderbuurvrouw geluidsoverlast van het gezin met jonge kinderen wat boven haar woont. Een van de kinderen heeft regelmatig woedeaanvallen, waarbij het gaat gillen en stampen. De onderbuurvrouw heeft diverse malen aangebeld om te vragen of het wat zachter kan, wat steeds werd afgedaan met uitspraken als dat ze toch zo naar bed moesten. De ergernis groeide dermate, dat ze buurtbemiddeling heeft ingeschakeld. Hierbij zijn we eerst bij de onderburen langs geweest en toen bij de bovenburen om hun verhaal te horen.

Vervolgens zijn we op een neutrale plek samengekomen met de buurvrouwen. Eerst mochten beide dames om de beurt hun kant van het verhaal vertellen. Daarna konden ze op elkaar reageren. Dat kan nogal eens wat vuurwerk geven door de emoties die in de loop van de tijd vaak behoorlijk zijn opgelopen. In dit geval echter bleken de dames met hun verhaal zo’n begrip bij de ander te krijgen, dat de oplossing simpelweg bleek te liggen in vaker contact hebben. De ergernissen zaten niet zo zeer in het geluid zelf maar meer in het wederzijdse onbegrip.

De bovenbuurvrouw zou voortaan even appen als haar kind weer een bui had waarbij ze zelf ook machteloos stond. Verder zouden ze af en toe samen koffiedrinken om van elkaars situatie op de hoogte te blijven en wilde de onderbuurvrouw best eens op de kinderen passen, want ze is dol op kinderen.

Bij Buurtbemiddeling draait het om het verbeteren van de communicatie en begrip voor de ander te krijgen… prachtige werk!”

-Vrijwillige buurtbemiddelaar-