Voorschool

Op de voorschool (ook wel VE genoemd) spelen peuters van 2 ½ tot 4 jaar drie of vier dagdelen per week (het aantal dagdelen is afhankelijk van de locatie). Al spelenderwijs leert uw peuter samen met leeftijdsgenootjes. Terwijl uw kind een  leuke tijd heeft, wordt er ook aan zijn of haar ontwikkeling gewerkt. Er is aandacht voor taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Speciaal ontwikkelde methodieken voor peuters worden hiervoor gebruikt. Uw kind wordt hier goed voorbereid op de basisschool.

U heeft een belangrijke rol als ouder/verzorger

Natuurlijk leert uw peuter niet alleen op de voorschool: ook en vooral thuis leert uw kind veel. Onderzoek heeft uitgewezen dat als ouders thuis verder werken met hetgeen peuters op de voorschool hebben geleerd, de voorschool veel meer effect heeft.

De voorschool biedt u als ouder methoden en informatie waarmee u zelf ook uw kind kunt helpen bij zijn of haar ontwikkeling. U krijgt een themablad mee naar huis, er zijn informatiebijeenkomsten en u kijkt af en toe op de groep mee.

De voorschool is bedoeld voor peuters die extra aandacht nodig hebben als het gaat om taalontwikkeling, motoriek of sociaal – emotionele vaardigheden. Jeugdgezondheidszorg (het consultatiebureau) bespreekt met u of het goed is voor uw kind om naar de voorschool te gaan. Wanneer dit zo is wordt u uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Daarna beslist u of uw peuter naar de voorschool gaat.

Uw kind gaat naar de voorschool van Pulse. Als de plekken bij Pulse vol zijn, dan kan uw kind geplaatst worden bij Purkie of BLOS kinderopvang.

Voorschool WIJ (locatie kindcentrum WIJ)
Europalaan 1
3402 TZ IJsselstein

Maandag:           10 over half 9 tot 14 uur ( 8.40 uur tot 14.00 uur)
Woensdag:         10 over half 9 tot 14 uur
Donderdag:        10 over half 9 tot 14 uur

Voorschool De Petteflet  (locatie basisschool De Ark)
Aalbersestraat 2
3404 JS IJsselstein

Maandag:           10 over half 9 tot 14 uur (8.40 uur tot 14.00 uur)
Dinsdag:             10 over half 9 tot 14 uur
Woensdag:         10 over half 9 tot 14 uur

De Klimladder (locatie basisschool ’t Kasteel)
J.W. Frisolaan 2
3401 AX IJsselstein

Maandag:           half 9 tot 12.30 uur (8.30 uur tot 12.30 uur)
Dinsdag:             half 9 tot 12.30 uur
Woensdag:         half 9 tot 12.30 uur
Donderdag:        half 9 tot 12.30 uur

De gemeente IJsselstein financiert het overgrote deel van de kosten van de voorschool. Als ouder betaalt u een eigen bijdrage.

Voor meer informate kunt u telefonisch contact op nemen met de VE via 030 686 80 30 of stuur een mail naar ve@stichting-pulse.nl.

Bekijk onze folder

Team Voorschool